. . . . . . . .

reduir font

ampliar font

ELS BARRIS

Descripció:

En l’època contemporània, el principal canvi en el creixement de la població d’Amposta i el seu desenvolupament urbanístic ha estat gràcies a la construcció del canal de la Dreta de l’Ebre i la posterior colonització del Delta, ja que s’impulsarà una transformació agrícola a les terres deltaiques on es passarà de conrear 2816 hectàrees el 1857 a treballar-ne 4226 el 1900. A la segona meitat del segle XIX, el nucli urbà quedava circumscrit als carrers Major, Nou, Àfrica, Sant Pere, Sant Joan, de la Victòria, de Dalt (després Sant Antoni), Sant Sebastià, del Castell, Sant Josep, Sant Ramón, Sant Isidre, Sant Roc, i dels Alfacs (després Corsini o Cara-sol). Comptava amb tres places, la de Santa Susanna, la Major i la del Riu, i les vies principals d’accés a la població eren la carretera de Tortosa passant pel Grau, el camí de Sant Jaume, la carretera de Sant Carles de la Ràpita i la carretera de Santa Bàrbara.

Història

Fora del recinte emmurallat, la primera expansió urbanística destacada de la població d’Amposta es va produir a finals del segle XIX, conformant els barris del Grau i la zona compresa entre la carretera de Santa Bàrbara i la carretera de la Ràpita. El barri del Grau es forma a partir d’un urbanisme concentrat en carrers estrets distribuïts al voltant del carrer central del Grau, mentre que a la carretera de la Ràpita (després passaria a ser l’Avinguda de la Ràpita), els habitatges que s’hi construeixen en aquells moments són edificis tant de tipus unifamiliar com de tipus plurifamiliar, de 2 o 3 pisos, ubicats en carrers rectes i amples. L’Avinguda de la Ràpita esdevingué una de les artèries més importants de la ciutat, i ho continua essent actualment.

Poc a poc, el nucli poblacional es va anar estenent, sobretot cap a l’avinguda de la Ràpita i la zona de “les Quintanes”, envoltant la carretera de Santa Bàrbara. Posteriorment, aniran apareixent els barris de Valletes, Quintanes de Pantoni, Quintanes de Carrasquet, on existien unes poques cases escampades que ja al segle XX veuran crèixer al seu voltant l’eixample més destacat d’Amposta, amb carrers més amples i illes més grans. També serà durant el segle XX quan apareixeran uns altres nous barris com la Torreta i més tard el Raval, a la part baixa del nucli poblacional, entre el canal de la Dreta i el riu Ebre. Tot i això, el carrer Major i els carrers dels seus voltants, amb edificis de 2 o 3 pisos, continuen concentrant la major part dels establiments comercials i serveis de la població.

La resta de barris que presenten carrers més amples i conformen una localitat moderna, són els de Les Cases Barates, la Via, el Pla d’Empúries, el Lligallo, i Xiribecs.

Bibliografia:
  • BLANQUET, E; DURAN, R; MONTAÑÉS, M.C.; RAMOS, A; SUBIRATS, E: Amposta. Onada Edicions. Benicarló, 2006

Valid HTML 4.01 Strict ¡CSS Valid! Icono de conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI